Formare in Business coaching si lifecoaching, sedinte si cursuri de certificare ca si coach. Training NLP si sedinta de optimizare si dezvoltare personala.

Tipuri de intrebari in dialogul medic pacient

12 November 2014 By In Articole medicale

Anamneza, sau informatiile relevante obtinute de medic in timpul dialogului cu pacientul sau cu insotitorul/apartinatorul sunt de o importanta mare in stabilirea ulterioara a diagnosticului. Pentru a putea ajunge insa la aceste informatii, medicii trebuie de multe ori sa isi exerseze capacitatile de comunicare, sa depaseasca diverse bariere lingvistice sau culturale si sa aleaga ce este util pentru ei. Una dintre abilitatile de baza ale comunicarii medic – pacient este formularea de intrebari deschise / inchise si utilizarea lor in mod corespunzator.

 

De regula intrebarile inchise sunt cele la care pacientul raspunde prin da sau nu si sunt considerate intrebari care directioneaza pacientul catre o varianta de raspuns. Intrebarile deschise sunt intrebari care invita pacientul la dialog si il incurajeaza sa ofere mai multe informatii despre subiect, sunt intrebari la care pacientul trebuie sa descrie ceea ce simte sau observa pentru a putea raspunde.

Exemplu:

Intrebare inchisa: Aveti probleme cu respiratia?

Intrebare deschisa: Cum este respiratia? Ce simtiti cand respirati?

Intrebarile deschise sunt un mod de a obtine informatii mult mai rapid de la persoana care raspunde, acestia fiind mult mai descriptivi si comunicativi. In cazul opus, un raspuns de tip da/nu ne va obliga sa continuam cu alte intrebari de acest fel pana cand vom culege toate datele necesare. In acelasi timp exista si riscul de a omite informatii importante, pe care pacientul nu ni le va spune decat daca va fi intrebat in mod clar acel lucru.

Intrebarile sau formulele de dialog deschise incep de regula prin:

 

  • Cum…
  • Ce….
  • Unde….
  • Cand…
  • Cine…
  • Mai spuneti-mi despre….
  • Descrieti-mi va rog…..

 

Importanta intrebarilor inchise vine in momentul in care dorim sa confirmam informatiile primite sau dorim sa facem o sumarizare rapida. Aceste intrebari mai sunt utile in momentul in care conversatia este dusa intr-un mod deficient si informatiile cautate nu sunt obtinute.

Multe modele si ghiduri de purtare a conversatiei in timpul consultatiei recomanda folosirea preponderenta a intrebarilor deschise in favoarea celor inchise. Unul dintre modele este metoda Calagary Cambridge, foarte raspandita in scolile medicale din Marea Britanie.

 

Desi nu exista o regula generala de utilizare a intrebarilor si medicii trebuie sa fie pregatiti sa ia decizii in functie de particularitatile conversatiei avute cu fiecare pacient in parte, un studiu realizat de catre Byrne and Long a stabilit o corelatie intre tipurile de intrebari folosite si numarul de vizite pe care pacientul il face, astfel ca doctorii care foloseau intrebari deschise isi intalneau pacientii mai rar. In general intrebarile trebuie sa fie de tipul deschis, sa ofere pacientului ocazia de a oferi mai multe detalii si nu trebuie sa fie de tip inchis, ceea ce duce la limitarea conversatiei si ghidarea ei. Cazurile in care trebuie sa incalcam aceasta regula, raman cele in care trebuie sa clarificam anumite aspecte si sa obtinem raspunsuri specifice si relevante.

Read 1845 times