Formare in Business coaching si lifecoaching, sedinte si cursuri de certificare ca si coach. Training NLP si sedinta de optimizare si dezvoltare personala.

Rolul comunicarii in medicina moderna

12 November 2014 By In Articole medicale

Comunicarea in relatia medic-pacient

Abilitate fundamentala in practica medicala

 

Prin comunicarea  dintre medic si pacient se intelege  procesul verbal respectiv non verbal prin care medicul obtine si impartaseste informatii cu pacientul avand ca scop facilitarea unui diagnostic corect si consiliere adecvata.

Studiile  efectuate* in ultimele trei decenii arata ca abilitatea medicului de a explica, a asculta si empatiza poate avea un efect profund asupra rezultatelor , precum si a  satisfactiei pacientului . In plus, comunicarea intre membrii echipei de asistenta medicala influenteaza calitatea relatiilor de munca, satisfactia la locuri de munca si are un impact profund asupra sigurantei pacientilor.

 

Cu toate ca este catalogat ca fiind un skill si o modalitate buna de simplificare si implicare a pacientului in aderenta la tratament, foarte multi medici tind sa-si subestimeze abilitatile de comunicare.

Se intampla destul de des, ca doctorii sa evite discutiile, privind impactul emotional si social al problemelor pacientului, fie din motive de timp fie din cauza ca nu au avut in vedere efectul unei comunicari deficiente asupra pacientului.

Acest comportament de evitare poate descuraja pacienul, transpunandu-l intr-o stare de nesiguranta si frica, stare care ar putea avea un impact negativ asupra recuperarii respectiv vindecarii lor.

Intr-o lume ideala, medicii ar trebui sa colaboreze cu pacientii lor cu scopul de a le oferi cea mai optima ingrijire, deoarece se poate intampla ca deciziile medicilor sa fie bazate pe evaluari rapide care pot fi influentate .

Pentru asta se presupune un parteneriat cu norma intreaga intre cei doi, avand la baza o comunicare eficienta cu scopul de a discuta optiunile de tratament, impartasind astfel responsabilitatea si controlul acestora.

 Schimbul de informatii realizat cu succes, va asigura si implica pacientul in mod direct in propria recuperare. Iar o data ce explicatiile optiunilor de tratament sunt explorate si intelese in tandem,  luarea de decizii in comun va fi posibila.

“Pacientului nu-i va pasa cat de multe stii, pana nu va stii cat de mult iti pasa”

 

* Anderson L. A. and Zimmerman M. A. Patient and  physician perceptions of their relationship and patient  Patient Educ. Counseling 20, 27, 1993

Levinson W, Roter DL, Mullooly JP, Dull VT, Frankel RM. Physician-patient communication. The relationship with malpractice claims among primary care physicians and surgeons. JAMA. 1997

 

Williams S1, Weinman J, Dale J., Doctor-patient communication and patient satisfaction: a review. Fam Pract. 1998 Oct;15(5):480-92.

Read 1689 times